top of page
Search

COMEDONAL ACNE

Sejak kebelakangan ini, saya sering berjumpa pesakit yang datang dengan Comedonal Acne.




Dan apabila ditanya tentang skincare, ada diantara pesakit yang mengaku menggunakan oil based skincare. Known as Face oil.


Sekarang ini tidak pasti sama ada ianya trend terkini atau tidak, namun ramai yang mengikut trend mengguna face oil pada muka serta menggunakan double cleansing with oily cleanser. Sebenarnya, jika kulit anda mudah berjerawat atau anda mempunyai combination skin, it is better to avoid this kind of practice.


Comedonal acne selalunya terjadi disebabkan penggunaan produk yang tidak tepat. Penggunaan produk-produk yang tidak tepat ini boleh menyumbatkan lagi pori kita. Dan untuk meghilangkan comedonal acne ini mengambil masa berbulan-bulan.


Bukan sekali dua rawatan dapat menghilangkan Comedonal Acne. Pada masa yang sama penggunaan skincare yang tepat sangat penting untuk menghilangkan ia. Jika anda membuat rawatan di klinik untuk Comedonal Acne tetapi masih memakai produk skincare yang salah, Comedonal Acne tidak akan hilang.


"For this reason, I always make a habit to ask my patient about their skincare regime."


In my practice, those with Comedonal acne will be prescribed with medical grade skin exfoliator as well at home to promote its clearance.


But with strict care!


Maksudnya, anda perlu menggunakan sunblock dan jangan terlalu berlebihan kerana ia akan menyebabkan masalah kulit kering dan iritasi pada kulit.


After the treatment, do not be suprise if u have breakout.


Ini kerana Comedonal Acne yang akan menghilang akan melalui fasa merah atau bernanah. Ini adalah proses purging sehingga comedonal acne hilang.


So, if you have acne prone skin, make sure to use non comedogenic products. Avoid using heavily moisturized moisturizer meant for dehydrated skin. If needed, you can use gel form moisturizer or oil free products.


As for Comedonal acne, you can use topical treatment containing these ingredients


👉 Benzoyl peroxide

👉 Azelaic acid

👉 Retinoids

👉 Salicylic acid

👉 Glycolic acid .


Ok so lepas ni dah tahu jangan salah pakai product ya. Boleh follow IG saya @dr_bazilah  dan website drbazilah.com untuk tips-tips lain.

Terima kasih kerana membaca😉

1,053 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page